Autobrief II: wijziging op wijziging, of niet?
dinsdag 7 juni 2016 Heleen Elbert 241x gelezen
Het grote nadeel van fiscale wetsvoorstellen is dat ze na indiening nog tig keer worden gewijzigd. Uit democratisch oogpunt ben ik uiteraard helemaal voor dit soort aanpassingen, maar als auteur en autobelastingspecialist is het wel eens lastig.
Neem nu de Autobrief II. Deze is inmiddels gevorderd tot de Eerste Kamer. Sinds de indiening is er ook hier het nodige gewijzigd. Zo is de beloofde (want in het Energieakkoord afgesproken) geleidelijke ophoging van de bijtelling voor plug-in hybrides van tafel. Niks langzaam wennen aan een hogere bijtelling: deze auto’s vallen per 1 januari aanstaande gewoon onder het maximumtarief. Ook de voorgestelde aanpassing van de motorrijtuigenbelasting is voor deze auto’s veranderd. In dit geval ten voordele van de houders: tot en met 2020 mag men nog gebruik maken van het halftarief.
Voor dieselauto’s wordt het leven wat zwaarder dan eerder voorgesteld: deze auto’s gaan niet profiteren van de algemene verlaging van de BPM-tarieven. Andere auto’s met een CO2-uitstoot tot maximaal 102 gram/km gaan er wel op vooruit. Houders van oude dieselauto’s zonder af-fabriek roetfilter opgelet: u krijgt weliswaar te maken met een dieseltoeslag op de motorrijtuigenbelasting, maar mogelijk komt er ook een opkoopregeling voor uw auto. De staatssecretaris gaat daar serieus over nadenken en hoopt medio 2017 zijn gedachten aan het papier toe te vertrouwen. Afwachten dus maar.
Voor nulemissie auto’s biedt het wetsvoorstel vooralsnog de meeste voordelen: geen BPM en motorrijtuigenbelasting, en de komende jaren een aantrekkelijk bijtellingstarief van 4%. Houdt de media echter goed in de gaten, want de staatssecretaris heeft aangekondigd deze regeling in 2018 tegen het licht te gaan houden. Kortom, de autobelastingen houden de gemoederen voorlopig nog wel ev
Terug